نقش دین در دنیای معاصر
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نقش دین در دنیای معاصر
نوشته شده در پنج شنبه 3 آذر 1401
بازدید : 185
نویسنده : نازی

 آیت الله فاضل : اصل سحر و جادو و مراجعه به ساحر و جادوگر برای این امور حرام است و درآمدی هم که از این طریق کسب شود حرام است ولی مراجعه برای بطلان و بی اثر کردن سحر اشکال ندارد. سوزان اف. هاردینگ : انقلاب جنسی، زن ها را از قید “عفت” خلاص کرد ولی مفهوم “قابل احترام بودن” نادیده گرفته شد. پیشینه تجربی با توجه به اینکه دین در جامعه ما در سطوح مختلف آن نفوذ توییتر پایداری دارد و در شکل دهی به کنش های افراد مؤثر است ، دانشمندان و اندیشمندان این عرصه ، توجه خاصی به موضوع دین داشته اند؛ که در اینجا به مرور برخی دیدگاه ها در این زمینه اشاره میکنیم : ربانی و گنجی (١٣٨٧) در تحقیق خود به بررسی رابطه دین داری با سرمایه اجتماعی پرداختند و پس از کنکاش در مسائل تحقیقی و سنجش ابعاد دین داری و سرمایه اجتماعی به وجود رابطه معنی دار، مستقیم و قوی بین دو مقوله فوق رراحمينند. در قرن ۱۱ هجری (۱۷ میلادی) همزمان با گسترش بیسابقه روابط سیاسی تجاری ایران با کشورهای اروپایی و حضور بیگانگان در دربار، سبکهای نقاشی فرنگی(که پس از رنسانس به عرصهی بیبند و باری جنسی کشیده شده بود) به ایران راه یافت. </p>

<p> که در کپی برداری از شیوههای فرنگی رنسانسی و تلفیق آن با سبک ایرانی مشهور هستند، بیشترین نقش را در ترویج فرنگی­ سازی هنر ایران و تقویت بنیانهای مدرنیسم داشتند. نیکلای سینای میگوید رد کردن نظریه کرون و کوک دربارهٔ تغییر در تاریخ مرگ محمد دشوار است، اما به همان اندازه محتمل است که در واقع زمان آغاز لشکرکشیها را دو سال به جلو بردهاند و محمد خود قبل از مرگش در سال ۶۳۲ بخشی از حملات را سازماندهی کردهاست. هرچه می گذرد از اینکه معیارهای خود را بالا نگه داشته ام، خوشحال تر می­شوم. مگی نویسنده مقاله “هنر عفت” : ” به آسانی نمی توان کاری کرد که مردها به عقاید و ارزش­های شما توجه کنند، اما اگر اجازه ندهید ظاهر شما را زیاد ببینند، مجبور می شوند توجه خود را به باطن شما معطوف کنند. وقتی وارد دبیرستان شدم مقید ماندن به مدل پوشش خود و ارزش­های خود واقعا برایم مشکل تر شد. این برهنگی اجباری زنان در کنار رواج فرهنگ مصرفگرایی، سرمایهداران را ترغیب کرد که از جذابیتهای جسمی زنان بعنوان وسیلهی لذت و سرگرمی برای کسب سود بیشتر و تجارت خود استفاده کنند. برخی از این نقاشان کمال مطلوب خود را در آثار نقاشان رنسانس چون رافائل میدانستند لذا به کپی ­برداری از آثار آنان میپرداختند. </p>
<p> برخی مانند اولیای خداوند از آن نیرو و در مسیر مناسب، استفاده میکنند و عدهای دیگر، با سوء استفاده از آن به کارهای ناشایست اقدام میکنند؛ پس، در واقع اصل وجود این نیرو در نهاد آدمی از آن خداوند و به فرمان او است. بدین ترتیب در جامعه صنعتی زن نیز صنعتی شد و مردانی که طالب حذف شرم و حیا بودند به بهانه آزادی زن و در واقع برای سوءاستفاده بیشتر از او، زنان را به عرصه فحشاکشاندند. جامعه ای که علیه شرم و حیا اعلام جنگ کرده، دشمن زنان است. آنچه در باطن ما وجود دارد، بطور کلی روح نامیده می­شود و به ما یادآوری می­ کند که چیزی فراتر از بدن صرف وجود دارد. هر چند در این دوره برای اولین بار تصاویری از زنان بدون پوشش کامل و حجاب در برخی دیوارنگارها و پردههای کاخهای شاهانه (مثلا چهل ستون و… در این دوره رفتوآمد هیئتهای اروپایی به دربار ایران برای عقد قراردادهای سیاسی ــ نظامی موجب شد دربار ایران بهتدریج با تحولات اجتماعی اروپا آشنا شود. معارج، آیات 23 ــ 34) اگر محافظت در نماز نباشد، نه تنها باعث رستگاری نمیشود بلکه باعث بیچارگی و خسران میگردد.</p>
<p> اما این شیعیان در بعد سیاسى بوده اند یعنى خلافت را حق على و خاندانش مى دانستند. یعنى دین مدارى عمل گرا که رشته اى از افکار را پدید مى آورد تا با تأکید بر نکته اى عملى بر رفتار خوانندگانش تأثیر بگذارد; و در مرحله بعد با بیان نکته اى دیگر یا به بیان دقیق تر هنگام سر و کار داشتن با مشکلى دیگر کاملا آماده طرح سخنى است که از لحاظ منطقى با گفته سابقش تناقض دارد (1983:267; قس. او همچنین کاهنان برهمن را متهم به ارائهی تفسیر دنیوی از خدایان و الهههای هندی کرد.با این اهداف، رامموهانروی، فرقهی برهماصبها (Brahma Sabha) را برای عبادت الهی خدای نگهبان جهان، برای اولین بار در بنگال تاسیس کرد و همین فرقه بود که بعدها برهماسماج نامیده شد. ثروتمندان، شاهان و درباریان مهمترین مشتریان و سفارش­دهندگان بودند و نقاشان ایرانی را برای یادگیری شیوههای جذاب و لذت بخشتر از صحنه های رزم و بزم و… به اروپا میفرستادند. نقاشان اروپایی به ایران آمده و به نقاشی شاهان و اشراف میپرداختند. برخی از نقاشی ­های این نقاشان اروپایی بر روی دیوار نگاره ­های چهل­ستون باقی است. بلکه روح، بخش اصلی انسان است و تا آن، باقی باشد انسانیت انسان و شخصیت شخص، محفوظ خواهد بود.</p>






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: